Meteen naar de inhoud

Goldrush is een eenbreiding op het spel Montana en voegt vier modules toe aan het bassispel. Deze modules zijn afzonderlijk en gezamenlijk te gebruiken en zijn een leuke toevoeging op het basisspel.

Uitgever: White Goblin Games
Auteur: Rüdiger Dorn

Geluk 50%
Planning 90%
Strategie 70%

Vormgeving

De past helemaal bij het basisspel, is gemaakt in dezelfde stijl en ziet er net zo mooi uit. Door gebruik te maken van plaatjes wordt alles duidelijk en heb je de spelregels na één keer lezen (eigenlijk) al niet meer nodig. Het gebruik van de plaatjes werkt heel fijn, zonder dat dit storend is.

Spelopzet

Goldrush bestaat uit vier modules. Je hebt de keuze om één van de modules te spelen of ze met elkaar te combineren. Hieronder worden de vier modules toegelicht.

Module 1: Speciale nederzettingen

Iedere speler krijgt drie extra nederzettingen, bovenop de nederzettingen van het basisspel. 

  • De Markt: bij het bouwen van deze nederzetting mag je per aangrenzende nederzetting een grondstof ruilen met de voorraad.
  • De Poort: bij het bouwen dan deze nederzetting ontvang je direct van iedere aangrenzende nederzetting van een tegenstander een geld van die speler.
  • De Wachtpost: nadat deze gebouwd is, kosten de aangrenzende velden één grondstof extra. 
Module 2: Speciale landschappen

Goldrush bevat twee extra landschapstegels met daarop vier nieuwe landschappen (voor- en achterkant). 

  • Bighorn Canyon: bouw je een nederzetting aan het einde van de revier, ontvang je vijf munten. 
  • Granite Peak: bouw je een nederzetting naast een waterzak-veld, ontvang je de waterzak. 
  • Great Falls: bouw je een nederzetting naast het waterveld, ontvang je de daarop aangegeven goederen uit de voorraad. Bouw je een nederzetting op het middelste veld, mag je daar gratis twee extra nederzettingen bovenop bouwen.
  • Helena: bouw je een nederzetting naast het veld met arbeiders, ontvang je deze arbeiders uit de voorraad. Bouw je een nederzetting op het middelste veld, mag je daar gratis twee extra nederzettingen bovenop bouwen.
Module 3: Gebeurtenissen

Kaarten zijn ook een extra toevoeging aan het spel. Iedere ronde is er sprake van een nieuwe gebeurtenis en die is soms positief, maar soms juist negatief. Op het speelbordje liggen steeds twee kaarten, de rechter is actief in de huidige ronde en de linker wordt de volgende ronde actief. Goed anticiperen kan hierbij van belang zijn. 

Module 4: Goudkoorts

In deze module komen er bergtegels in het spel met daarop verschillende bonussen. Bouw je een nederzetting naast een bergtegel, mag je deze houden en inzetten wanneer het jou uitkomt (voor bijvoorbeeld een extra arbeider of grondstof). 

Conclusie

Wat een leuke uitbreiding! Dat moet als eerst gezegd worden. De verschillende modules voegen veel leuke opties toe en zorgen ervoor dat je nog meer moet plannen en je ook je strategie goed in de gaten moet houden. Montana (het basisspel) is makkelijk uit te leggen en lastig om goed te spelen en zo is het ook voor Goldrush. De modules zijn duidelijk uitgelegd en het spel is na één keer lezen van de spelregels direct te spelen. Super fijn! Door de uitbreiding toe te voegen aan het basisspel duurt het spel ook ongeveer 15 minuten langer. Kortom: alleen maar pluspunten aan de uitbreiding Goldrush en zeer de moeite waard als toevoeging aan het basisspel. 

Meer lezen over het basisspel? Lees dan hier de !

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.