Agricola

In Agricola bouw je je eigen boerderij. Richt je je vooral op akkers of vooral op weides met vee? Of breid je liever je huis uit? Zorg iedere ronde voor voldoende voedsel voor familieleden en vul je erfvelden.

Uitgever: 999 Games
Auteur: Uwe Rosenberg

  • 12+
  • 1 - 5
  • 30 min p.p.
Geluk 20%
Strategie 100%
Bluf 40%

Vormgeving

Het spel ziet er van opzet erg simpel uit. Het speelmateriaal is simpel, zonder enige vormgeving. Dit geldt voor zowel de houten speelstukken, als het overige speelmateriaal. Aan alles is duidelijk te zien wat er mee bedoeld wordt, maar wij missen wel de sfeer van het boerenleven in de 17e eeuw. De verschillende grondstoffen zijn vormgegeven door standaard schijven in een bepaalde kleur en je familieleden zijn grote ronde schijven. De spelregels zijn veelomvattend, met veel tekst. De eerste keer dat we het spel gingen spelen, kwamen we er haast niet doorheen.

Toevoeging: met de uitbreiding De Lage Landen krijg je extra materiaal, zoals graan en pompoen in de echte vorm en stickers voor op je familieleden. Alsof ze zelf ook hadden bedacht dat het spel er wat saai uitziet.

Spelopzet

Het doel van het spel is het scoren van zoveel mogelijk punten. Dit kan door je erftableau te vullen met akkers, weiden en dieren, het verzamelen van graan en groente, je huis te renoveren en met bonuskaarten. Als een echt worker-placementspel plaats je familieleden op acties om ze uit te kunnen voeren. 

Het speelbord

Op het speelbord zijn acties beschikbaar die je met je familieleden kunt uitvoeren. Iedere ronde komt er een nieuwe actie bij. Iedere actie mag per ronde maar door één familielied uitgevoerd worden, waardoor je elkaar soms best tot last kunt zijn. Je start met twee familieleden en dus met maar twee actiemogelijkheden per ronde. Om meer acties uit te kunnen voeren, is het dus handig om je familie uit te breiden (maar let op: ieder familielid moet wel eten aan het einde van de ronde). 

Het persoonlijke erftableau

Iedere speler start met een eigen erftableau met daarop twee huistegels. Naast je huis heb je ruimte voor het maken van akkers, weides en het uitbreiden van je huis. 

Je start het spel met twee houten kamers, zeven ambachtskaarten, zeven kleine investeringskaarten en een overzichtskaart. Ook ontvang je al het speelmateriaal in jouw kleur.

Spelverloop

Het spel wordt gespeeld in 14 ronden met iedere ronde vier fasen. 

  • Fase 1: nieuwe rondekaart. Er komt een nieuwe actiemogelijkheid bij.
  • Fase 2: aanvulfase. De grondstoffen op de acties worden aangevuld.
  • Fase 3: werkfase. In deze fase voert iedere speler om beurten een actie uit, te beginnen bij de startspeler. Door een van je familieleden op een actieveld te leggen, kun je de actie uitvoeren. 
  • Fase 4: huiswaartsfase. Alle familieleden keren terug naar het huis op het erftableau. Soms vindt er nu een oogsttijd plaats.
Puntentelling

Aan het einde van het spel worden de verzamelde punten geteld. Op de overzichtskaart kun je zien waar je punten mee kunt scoren. Je krijgt punten voor akkers, weiden, graan en groente, dieren, omheinde stallen, lemen/stenen kamers, familieleden en punten voor eventueel gespeelde kaarten. Voor ieder niet-gebruikt veld op je erftableau ontvang je minpunten. 

Tactische tips

  • Let op je voedselvoorziening. Iedere oogstfase moet er gegeten worden door alle familieleden, anders ontvang je per missend voedsel 3 minpunten.
  • Dieren kun je gebruiken als investering óf met een kookplaats omzetten in voedsel.
  • Voedsel kun je ook makkelijk verkrijgen via het speelbord, dit gaat dan wel ten koste van een andere actie.

Waardering

  • Tactisch spel, waarbij je afhankelijk bent van beschikbare acties en aantal "workers".
  • Het spel heeft drie soorten kaarten; beginnerskaarten, interactiekaarten en expertkaarten. Zo kun je het spel aanpassen naar ervaring.
  • Het speelmateriaal ziet er simpel uit.
  • De spelregels bevatten enorm veel tekst en uitleg, waardoor het best even duurt voordat je het spel snapt.

Agricola is (naast Het Dorp) één van onze eerste spellen. Ten tijde van het uitkomen van dit spel lagen de verwachtingen hoog. Na het nominaties en winst van drie spellenprijzen kan het niet anders dan een goed spel zijn. Het is dan ook een goed spel voor de ervaren speler en wij kunnen ons voorstellen dat dit tien jaar geleden echt een geweldig nieuw spel was. Wij zijn zeker blij met Agricola, maar met al de nieuwere spellen erbij pakken we Agricola toch niet vaak uit de kast. Het spelmechanisme is leuk, een worker-placementspel waarbij je de ander een actie kan ontnemen door deze actie zelf uit te voeren. Toch speel je in dit spel veel voor jezelf, aangezien je maar start met twee acties per ronde. We missen zeker de interactie in dit spel en met een vaste strategie scoor je vaak wel aardig wat punten. De ambachtskaarten en kleine investeringskaarten zijn een leuke toevoeging, maar meestal zijn we deze halverwege het spel al vergeten… Kortom, in het begin een veel gespeeld spel, maar er zijn zeker betere spellen beschikbaar.