Maya

Maya

24 november 2019 Uit Door Redactie

Plant gewassen rondom tempels, laat steden groeien en zorg ervoor dat je de bevolking voorziet van voedsel. Heb jij de meeste invloed in de steden?

Uitgever: White Goblin Games
Auteur: Brett J. Gilbert &

  • 8+
  • 2 - 4
  • 45 minuten
Geluk 40%
Planning 20%
Tactiek 70%

Vormgeving

is een enorm kleurrijk spel dat uitnodigt tot spelen. De spelregels zijn duidelijk beschreven, zowel in het Engels als in het Nederlands. Het speelmateriaal is van hoge kwaliteit en voorzien van prachtige illustraties.

Spelopzet

Iedere speler krijgt gewassentegels in zijn of haar kleur en een plankje om deze op te zetten. Deze gewassentegels dienen op het speelbord geplaatst te worden, rondom tempels en steden, om zo punten te kunnen scoren. Iedere tempel maakt deel uit van een stad. De speler met de meeste gewassen rondom een stad krijgt de meeste punten, waarvan de hoeveelheid wordt bepaald door de grootte van de stad.

Startopstelling

Je start met een plankje, 32 gewassentegels en een scoreschijf in jouw kleur. Op het plankje start je met vijf gewassentegels.

Gewassen planten

In je beurt kun je gewassen planten door gewassentegels aan andere gewassentegels te leggen. Je kunt één soort tegelijk planten, waardoor het mogelijk is om meerdere tegels in één beurt te spelen. Door dit te doen, vergroot je de kans om de meerderheid te vormen rondom een stad en er zo vandoor te gaan met de meeste punten.

Stad uitbreiden

Om punten te kunnen scoren, moet een stad bestaan uit ten minste twee tegels. Aan iedere tempel kunnen omgekeerde gewassentegels worden aangelegd om te stad uit te breiden. Wanneer je dit doet, ontvang je drie nieuwe gewassentegels voor op je plankje. Wanneer je geen tegels meer op je plankje hebt, leg je ongezien een tegel aan een stad en pak je vervolgens twee tegels voor op je plankje.

Punten scoren

Wanneer een stad volledig omringd is door gewassen, wordt gekeken wie de meeste gewassentegels rondom die stad heeft liggen. De nummer 1 en 2 krijgen de punten die horen bij de grootte van deze stad. Iedere keer wanneer een stad volledig omringd is met gewassen worden punten geteld.

Het spel eindigt wanneer een speler zijn laatste tegel op het bord legt. De speler wiens scoreschijf het verst op het scorespoor staat, wint het spel.

Tactische tips

  • Bedenk goed of het slim is om een gewas te planten of een stad uit te breiden. Help je een andere speler misschien?
  • Zorg op tijd voor nieuwe tegels op je plankje zodat de kans groter is dat je een set hebt met dezelfde gewassen.
  • Houd je tegenstander(s) in de gaten. Is het plankje leeg of vol? Dit laat ziet of je tegenstander gewassen zou kunnen planten of misschien juist een stad moet uitbreiden. 

Waardering

  • Het spel ziet er prachtig uit met mooie kleuren en goed speelmateriaal
  • De regels zijn makkelijk te snappen en snel uit te leggen
  • Het speelbord kan worden aangepast aan het spelersaantal
  • Met twee spelers lopen de punten vaak gelijk op

Conclusie

Wij vinden Maya een leuk, tactisch spel. Het is een mooi spel dat je er snel bij pakt, voor ervaren én onervaren spelliefhebbers. Het spel is gemakkelijk te snappen en met het weinige speelmateriaal vlug klaar te zetten. Achter de eenvoudige regels, gaat een enorme dosis tactiek schuil. Om in het spel de meeste punten te scoren, dien je je tegenstanders goed in de gaten houden en daarbij in te schatten welke actie jou de meest punten oplevert. 

Je speelt met alle spelers op een centraal bord, wat de interactie ten goede komt. Het spel is een leuke strijd tussen de keuze een andere speler te dwarsbomen of zelf snel punten te scoren. Hoewel het spel te spelen is vanaf twee spelers, is het een stuk leuker met drie of vier spelers. Dit komt doordat je dan meerdere mogelijkheden hebt om gewassen aan te sluiten, het bord groter wordt en je meer strategisch moet gaan nadenken over waar je jouw gewassen wilt gaan plaatsen. Met hoeveel spelers je ook speelt, Maya is een leuk voor tussendoor.