Ga naar de inhoud

Sub Terra is een coöperatief overlevingsspel, wat begonnen is als Kickstarter project. Je bent gevangen in een grot en moet door tegels aan te leggen de uitgang vinden voordat je zaklamp niet meer werkt en je voor altijd verdwaald bent in het donker…

Uitgever: ITB Board Games
Auteur: Tim Pinder

Geluk 80%
Planning 20%
Strategie 60%

Vormgeving

Het spel bestaat uit 64 grottegels waar je duidelijk op kan zien wat er met de tegel wordt bedoeld. De tegels zijn gemaakt van speciaal karton wat het spel een luxe tintje geeft, helaas niet helemaal krasbestendig. De plastic onderdelen zijn leuk vormgegeven in plaats van standaard houten schijfjes die je vaak in spellen voorbij ziet komen. Ondanks dat al het materiaal wat donker is, blijft alles duidelijk te zien en wordt de sfeer van de grot goed duidelijk. De doos heeft helaas geen vakindeling, maar dit is goed opgelost door afsluitbare zakjes.

Spelopzet

Sub Terra is een coöperatief spel, waarbij je samen met je andere onderzoekers afdaalt in een grot. Door goed samen te werken probeer je met zijn allen heelhuids de uitgang van de grot te bereiken. In de grot liggen echter een groot aantal gevaren op de loer. Zo kan je door een verkeerde stap te zetten bewusteloos raken door overstromingen, gas of door vallende stenen. Daarnaast kan je vast komen te zitten en is het werpen van een touw je enige redding om terug te komen bij je mede-onderzoekers. Naast de natuurlijke gevaren in de grot, bestaat er een mogelijkheid dat een onheilspellend kwaad zich naar jullie richting begeeft. Een zogenoemde “Horror” kan in één klap een onderzoeker bewusteloos maken.

Door tegels aan te leggen wordt de grot steeds groter. De manier van het aanleggen van tegels is vergelijkbaar met het spel Carcassonne. Via deze tegels probeer je samen met de andere onderzoekers de uitgang van de grot te vinden, waarbij je beperkt bent door twee acties per beurt. Je weet ook niet precies wanneer je de uitgang van de grot treft, deze tegel zit tussen de laatste zes tegels van de stapel.

De personages

Het spel werkt met acht verschillende personages met ieder hun eigen krachten. Ieder personages heeft twee eigen acties/vaardigheden tot zijn beschikking. Je start het spel met drie levens (met uitzondering van de bodyguard die start met vijf levens).
Wanneer je een leven kwijt raakt, kun je genezen worden door samen met een andere speler op dezelfde tegel te gaan staan en te kiezen voor de actie “Genezen”. Het lopen naar de getroffen onderzoeker kost een paar actiepunten waardoor het genezen pas in de opvolgende ronde gedaan kan worden. Plan dit dus goed van te voren. Een personage kan niet omkomen. Dat is fijn, want zo lig je dus niet direct uit het spel. Naast het genezen van andere personages, kan je jezelf ook genezen. Dit kost even veel actiepunten.

De tegels

In het spel vind je verschillende tegels. Er zijn neutrale tegels waar je zonder problemen overheen kunt lopen, maar er zijn ook speciale tegels. Het spel bevat veel meer speciale tegels dan neutrale tegels, waardoor het iedere tegel weer afwachten is of je veilig bent. Dit maakt het spel erg spannend. De speciale tegels bestaan uit: watertegels, gastegels, instortingstegels en horrortegels die gevaarlijk kunnen zijn bij het pakken van risicokaarten.
Daarnaast zijn er nog vernauwingstegels waar je je doorheen moet persen (wat extra tijd kost), richel- en glijtegels waarbij je niet terug of verder kan lopen zonder eerst een touw te maken en ruw terreintegels waar je alleen doorheen kunt als je vier of hoger gooit met de dobbelsteen – een zogeheten “Vaardigheidscheck”. 

De gevaarkaarten

Ieder ronde wordt een gevaarkaart gepakt. Zoals het woord al aangeeft, zit er altijd een gevaar aan de kaarten. Zo kun je te maken krijgen met een beving, waarbij je alleen bij bewustzijn blijft door vier of hoger te gooien met de dobbelsteen. Er kan een overstroming plaatsvinden, waardoor iedereen op een watertegel levens kwijt raakt en je over deze tegel alleen nog maar kun zwemmen (wat extra tijd kost). Er kan een gaslek ontstaan, waardoor iedereen op een gastegel levens kwijtraken en de gastegel niet te gebruiken is de volgende ronde. Met de instortingskaart is er kans dat op instortingstegels de grot instort (dit wordt bepaald met de dobbelsteen). Onderzoekers op deze tegel verliezen levens. Tot slot is er de horrorkaart. Hiermee breng je de horror in het spel, die iedere ronde achter de dichtstbijzijnde bij bewustzijn zijnde speler aangaat. 

De laatste kaart van de stapel is de “Tijd is op”-kaart… je moet nu verder zonder zaklamp, waarbij iedere speler aan het begin van iedere ronde een vaardigheidscheck moet uitvoeren om te blijven leven (vanaf nu komt een personage dus wel om).

Tactische tips

  • Hou goed in de gaten hoeveel kaarten / tegels je nog hebt.
  • Zorg dat je onderzoekers bij elkaar in de buurt blijven.
  • Blijf niet staan over speciale tegels.
  • Zorg voor goed overleg met de andere spelers.
  • Soms kan het handig zijn jouw onderzoeker op te offeren voor de groep.

Waardering

Conclusie

Sub Terra is een spel waarbij een goede samenwerking vereist is. De grote hoeveelheid gevaren zorgen keer op keer voor een andere spelwending. Zo kan het voorkomen dat een strategie niet kan worden voortgezet, omdat iemand bewusteloos geraakt is. Op deze manier blijft het spel zeer verrassend en leuk, maar stijgt de moeilijkheidsgraad. Al met al is Sub Terra een zeer mooi spel waarbij het een keer niet om eigen winst gaat, maar om elkaar.

TIP: De spelregels zijn ook in het Nederlands beschikbaar.

Delen:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.