Russian Railroads is een “worker placement”-spel voor de echte expert dat zich afspeelt in Rusland aan het eind van de 19e eeuw. In het spel bouw je aan drie verschillende spoorlijnen. Door je arbeiders in te zetten op verschillende actievelden kun je acties uitvoeren en punten verdienen.
Uitgever: 999 Games
Auteur: Helmut Ohley, Leonhard Orgler
- 12+
- 2 - 4
- 120+ minuten
Vormgeving
De doos en het speelmateriaal zijn mooi vormgegeven en passen goed bij het spel. Het speelbord heeft twee varianten. De ene zijde van het speelbord is voor 2 spelers en de andere zijde voor 3 of 4 spelers. Rondom het speelbord bevindt zich het scorespoor, zodat duidelijk is te zien hoeveel punten iedere speler heeft behaald.
Spelopzet
Het eerste wat ons opvalt aan de spelregels is dat deze vrij fors zijn. Voor het eerste spel beschrijven de spelregels eerst de hoofdlijnen, wat erg fijn is. Zo leer je alvast kennis maken met het spel. Achterin worden alle diepgaande spelregels uitgelegd. Op deze manier kun je het spel goed leren spelen, omdat je niet gelijk lastig gevallen wordt met heel veel regels. Er is een aantal aanpassingen voor een spel met 2 en 3 spelers, waardoor de tactische balans van het spel goed bewaard blijft.
Spelertableau
Je begint met een eigen spelertableau, zoals we vaker zien bij spellen van Helmut Ohley. Het spelertableau toont drie spoorlijnen: ‘Moskow-Vladivostok’, ‘Moskow-St. Petersburg’ en ‘Moskow-Kiev’. Je beschikt over vijf arbeiders (of zes in een spel met vier spelers) die je per ronde in kunt zetten op de actievelden van het hoofdspeelbord. Daarnaast mag je ook gebruikmaken van munten, die ook weer te verkrijgen zijn via één van de actievelden. Ieder actieveld kan maar door één speler worden bezet. Je hebt maar een beperkt aantal arbeiders en munten en kunt dus ook maar een bepaald aantal acties doen. Het is belangrijk goed na te denken welke acties in welke volgorde uit te voeren. Sommige acties vereisen namelijk meer arbeiders.
Spelverloop
Het spel bestaat uit zes rondes (zeven in een spel met vier spelers). Een ronde eindigt wanneer alle spelers alle arbeiders hebben ingezet. Na iedere ronde is er een tussentelling, waarbij de spoorlijnen en het industriespoor meetellen. Hoe de puntentelling werkt, is duidelijk weergegeven op overzichtskaarten die bij het spel zitten. Het is slim dit mee te nemen in je tactiek.
Spoorlijnen en locomotieven
Elke spoorlijn op het spelertableau bestaat uit een aantal vakjes. Deze vakjes kunnen gevuld worden met spoorsegmenten, oplopend in waarde. Elke speler start met een zwart spoorsegment van waarde 0 op elke spoorlijn. Door een actieveld te kiezen met spoorsegmenten van de juiste kleur, kan een segment naar rechts worden verplaatst om zo een langer spoor te vormen. Om punten te verkrijgen voor deze sporen is een locomotief benodigd. Elke locomotief heeft een waarde die het bereik aangeeft van het spoor. Het samenspel tussen de segmentwaarde, spoorlengte en de waarde van de locomotief vormt een tactisch element dat erg uitdagend is.
Industrialisering
Een andere manier om punten te verdienen is door de onderbrekingen van het industriespoor (te vinden aan de onderkant van het spelerstableau) aan te vullen met fabrieken. Door de industriesteen te verplaatsen over het industriespoor kunnen steeds meer punten worden verdiend per ronde. Mocht het scoren van punten even tegenzitten op de spoorlijnen, biedt de industrialisatie een prima alternatief om bij te blijven in de puntenscore.
Ingenieurs
Het hoofdbord bestaat naast actievelden uit een ingenieursgedeelte. Elke ingenieur biedt de spelers een extra actieveld waar uit gekozen kan worden, indien deze open op het wisselende actieveld ligt. Naast dit wisselende actieveld bevindt zich een wervingsveld, waar een speler een ingenieur kan aanstellen voor eigen gebruik. De speler legt de aangestelde ingenieur aan zijn spelertableau. Het aanstellen van ingenieurs is een handig middel om de drukte op het speelbord te vermijden, door zo gebruik te maken van je eigen actievelden.
Punten scoren
Het spel bevat veel verschillende manieren om punten te scoren. Dit kan door middel van:
- spoorlijnen: de waarde van je spoorsegmenten in combinatie met de waarde van de bijbehorende locomotief;
- industrialisatie: de positie van de industriesteen op het spoor;
- ingenieurs: de speler met de meeste ingenieurs ontvangt aan het eind van het spel bonuspunten;
- vraagtekenfiches (extra bonussen): door slim te kiezen uit de vraagtekenfiches kan een speler een flink aantal extra punten scoren;
- “einde-spel”-kaarten: leveren aan het einde van het spel bonuspunten op.
Punten worden bijgehouden rond het speelbord.
Tactische tips
- Munten kunnen van grote waarde zijn, je kunt ze ook inzetten als arbeider.
- Focus niet op alle strategieën, maar kies gericht. De meeste strategieën leveren pas aan het einde van het proces de meeste punten op.
- Bedenk steeds goed welke locomotief je op welke spoorlijn nodig hebt. Het is zonde als een betere locomotief net de goede velden niet bereikt. (Bron: 999 Games)
Waardering
- Goed opgebouwde spelregels
- Tactisch hoogstandje
- De spelopzet is bij ieder aantal spelers hetzelfde
- Weinig interactie
Conclusie
Russian Railroads is een echt tactisch expert spel. Ondanks de ruime hoeveelheid mogelijkheden voor het scoren van punten, blijft het spel overzichtelijk en speelt het vlot weg. Door slim om te gaan met de actievolgorde kan een tegenspeler nog wel eens voor verrassingen komen te staan. Ondanks weinig interactie is Russian Railroads een leuk “worker placement”-spel.